Words from Lesson / 稽古の言葉

稽古の言葉
Words from Lesson

稽古の言葉
Words from Lesson

[1] 大野一雄

ある日、私は大野一雄に尋ねた。「そんなに踊り続けて、どうして疲れないのですか?」と。すると、「無数の魂が観客の背後にいて、私のダンスを見たいと言っています。ダンスのエネルギーはそこから無限に来るので、まったく疲れません」と答えてくれた。

[1] Kazuo Ohno

One day I asked to Kazuo Ohno “Why you don’t feel tiredness for such a continuous dancing?” At that, he could answer to me “Numberless souls exist behind the audience and always they ask to me we want to see your dance. My energy of my dance comes from them. So, I don’t feel tiredness entirely because its energy is infinity”.

[2] 土方巽

ある日、土方巽が私に尋ねた。「なぜ舞踏家に言葉が大切なのか?」。私は「立ち上がる為に」と答えた。言葉をもつことが、自分の世界をもち、一人で立ち上がることだから。

[2] Tatsumi Hijikata

One day Tatsumi Hijikata asked to me “Why Butoh Choreographer needs own words?.” I answered to him we need it for “Standing Up”. Because having own words is standing by ourselves and having own world as one spirit.

[3] 荒川修作

ある日、荒川修作が私に議論をふっかけた。「不死を得るためには身体は無くならなければならない。君はどう思うか?」。私は答えた、「そうではなく、身体を少しだけ浮かすことから不死への道が開かれる。身体は、生きている時も、死ぬ時も、次の世界でも、いつまでも必要」。

[3] Shusaku Arakawa

One day Shusaku Arakawa forced me to an unreasonable discussion, “we should disappear our body to get the immortality. how do you think?”. I answered to him “No, I don’t think so. we can find another way to get the immortality when we master to float our body little and create new postures with a new dance technique. we need the body forever.”

[4] アナザープラネット

舞踏の中で、私は、遠い惑星から私の振る舞いを見て、楽しんでいる。

[4] Another Planet

In my Butoh, I am enjoying by myself because I see myself from far-off another planet.

[5] 成熟するダンス

舞踏は「年齢と共に成熟するダンス」を可能にしてくれる。一定の年齢が過ぎればリタイアが必要になる他のダンスとこの点が大きく違う。世界で舞踏人気が高い理由もここにある。

[5] Mature Dance

Butoh can realize “Mature Dance together with the Age”. This ability points up a big difference between Butoh and other dances. In other dance worlds, usually dancers should retire at some time, they can’t overcome the age. We can find a reason in this point why Butoh is popular in today’s world.

[6] 美

美しい者である必要はない。ただ、美しい者になればいい。美はそのつどつくり出され、そのつど消え去ることが運命だから。

[6] Beauty

We don’t need to keep a beaufitul person. It is OK if we will be beautiful just one moment.
Because each time the beauty will be created and each time it have a destny to fade out.

[7] 体重

ただ体重があればいい。体重があれば、少しだけ身体を浮かし、身体を客体として扱うことから舞踏が始まる[注52] [参29]。

[7] Weight

We need just a weight. If we have a weight we can start Butoh by floating our body little [C-52] [R-29].

[8] 物語

身体は物語を表現するための道具ではなく、身体が物語である。この認識から、過去への回想と、そのリターンとしての未来への跳躍がはじまる。

[8] Story

“The body is not a tool for expressing a story, the body is a story”. We can start our jump to a “New World” depend on this recognition.

[9] 透体脱落

身体を「客体」として扱えるほど、自由になれ、透明になれる。この状態を空海の哲学者・寺田透は「透体脱落」と名付けた[注53]。「透体脱落」の中で、身体が自らの「遠い来歴」と「身体の夢」を語り出す。

[9] Nirvana, Transparent Body

When we organize the body as the object as much as possible, we can get the freedom. Toru Terada, a philosopher for KUKAI, named this condition as “Nirvana, Tranparent Body”. In this nirvana the body starts to talk a “Long Past History” and “Vision of Body” [C-53].

[10] 満足

満ちているから動く。満ちているので焦ることはない。満ちている状態から、外に出て、また戻る。それを呼吸のように繰り返していく内に、満ちている状態が「雪ダルマ」のように膨張をはじめる。

[10] Satisfaction

We move because we are filled. We don’t need to act hastily because we are filled. We go out from the condition with the full to find a something new, and we return back to the full. When we continue this movement as a breathing the full starts to expand it like a “Snowball”.

[11] 心と形

「心」は「形」を求め、「形」は「心」をすすめる。「形」に執着しないことは難しい。「形」を愛する思いが強くなり、そこに留まりたいからである。しかし、執着しないことでさらに思いがけない「形」が現れてくる。私の愛する相手も、ここにいるのは仮の姿で、世界のその先で思いがけない姿で待っている。

[11] Mind and Form

“Mind” seeks “Form” and “Form” forwards “Mind“. Usually it is difficult to stop to stick to “Form”, because I would like to love it as my lover. But when I don’t stick to one “Form” i can meet with unforeseen “Form” more. And, my true dear lover waits me with an unexpected figure in advance of worlds with various “Form”.

[12] 余剰次元

私が空間に立つと、空間に「ゆらぎ」が生まれる。観客は、空間に住み、空間としてダンスしている私を見ている。そこでは、空間が、私の動きと共に、ゆらぎつつ動いている。余剰次元はこの空間のゆらぎに現れる為、私は余剰次元をこの世界に引き込みつつダンスしている。そのため、観客には、私が現実の世界と余剰次元に同時に存在しているようにダブって見える。

[12] Surplus Dimension

When I stands up in a Space a “Fluctuation” will come up. The audience sees me as a dancer who lives in a Space and see me as a dancer who dances as a Space. There, a Space moves with a “Fluctuation” together with my movements. 5th Dimension World appears into this “Fluctuation” in a Space, so I am dancing while I am bringing 5th Dimension World into our world. At last the audience starts to think about me, I exist both into our world and into 5th Dimension World same time as a double-existence.

[13] 音楽

気に入った一つのダンスの動きを延々と繰り返していると、なぜか懐かしい音楽が聴こえる。それは脳の中に保存された遠い動物たちの叫びだ。古い記憶と新しい記憶がせめぎ合い、そのズレがニューロンを通過する「未知の微電流の変化=音楽」として聴こえるのだ。

[13] Music

When I repeat one my favorite movement, i don’t know why, but I can hear a nostalgic and mysterious music. I feel it is a cry of long past amimal which is memorized in my brain. I wonder I hear it as “change of unknown tiny flow of electricity = Music” during a time one old memory and one new memory contact each other.

[14] 孤独

人間はいつも「一人」だ。生まれてくる時も。表現の大切な時も。死ぬ時も。だから、「一人」と「一人」をつなぐ「愛」という奇跡が生まれた。

[14] Alone

Human beings are always alone, both when we come into the world, when we create our important expressions, and when we die. So, one miracle named “Love” has been born to bring into contact “One” and “One.”

[15] 会いたい人

感覚が澄んでくると、いつでも「会いたい人」に会える。私は、夢の中で、若くして死んだ美しい恋人の姿を追っている。

[15] Dear One

When our feelings clear we can meet with our dear one whom we want to meet. In my dream, I am following my lost beautiful lover, she died at an early age.

[16] 狭い門

彼女の姿を追っていると、いつもは通れない「狭い門」を安々と潜れ、はじめて見る世界に出た。余剰次元がこんな身近にあったとは。

[16] Gate

Following her appearance, I could pass through one narrow gate that usually I couldn’t do it. And I could appear at a strange world, before i never see it. Oh, Surplus Dimension exists here, very near with our world!

[17] 目覚め

彼女は静かに眠っていた。失われた動物たちや、死者たちや、異星人たちも一緒に眠っていた。私の失った恋人。さぁ起きて、いま、私の妻として復活して。

[17] Awake Up

There she was sleeping in calm. Also the lost animals, the dead people, and the aliens were sleeping in calm too. My lost lover, come up now, please awake up and come to life again as my wife.

[18] 愛

愛とは、私と相手との区別が無くなり、一つの塊になった新しい存在の為に私が生きている状態のことだった。愛に満たされた世界は、幸福で、以前の世界と同じなのに、まったく違う。愛を失った世界は、空虚そのものに変化する。

[18] Love

What is Love? Love is a condition when I am living with a new unified existences, no difference between I and others. A world filled with Love is truly happy, it looks same but quite different. A world lost Love suddenly changes to the emptiness.

[19] 顔

新しくなった私。私の顔を鏡で見たら、そこには見たこともない別の顔があった。なぜか懐かしいと思った。

[19] Face

I became new. When I looked at my face in the mirror there was another face that I had never seen. I felt nostalgic with this face.

[20] 種子、年齢、デザイン

私は踊る。土方巽が倒れた地点に「新しい種」を蒔くために。私は踊る。大野一雄の「103才まで踊った記録」を更新するために。私は踊る。荒川修作が囁いた霊感に「新しい解」をもって応えるために。

[20] Seed, Age, and Design

I dance to sow a “New Seed” on the ground where Tatsumi Hijikata fell down. I dance to make a “New Record” beyond Kazuo Ohno’s record dancing until 103 years old. I dance to respond to Shusaku Arakawa who whispered to me a mysterious word with a “New Solution.”

[21] 姿勢の創造

ダンスを「姿勢の創造」と読み替えることで、ダンスから新しいデザインの世界がはじまる。世界の75億の人びとに通じる道が見える。宇宙でも役立つ様子が見える。

[21] Creation of Postures

By replacing dance as “Creation of Posture” the world of new design starts from dance. We can get a route to approach to 7,5 billion people around the world.

[22] マイトレーヤ

京都・太秦広隆寺の古代的微笑を湛えた小さなマイトレーヤ[注54]。これほど静かで美しいスマイルがこの世に存在するだろうか。マイトレーヤが私の隣に座り、「時が来た。アナタがそれ」と囁いた。

[22] Maitreya

I know one small Buddha named “Maitreya” [C-54] with an ancient smile at Uzumasa-Koryuji in Kyoto, Japan. Is there such a quiet and beautiful smile in this world? “Maitreya” sat down next to me and she said “Time, It’s you”.

[23] サイン

「会ったことがない人」と感じる人が、夢の中に繰り返し現れる時がある。ベッドの上で急に夢から覚めた時、自分が奇妙なポーズをしている時がある。「未知の地へ旅立て」と促す私へのサインだと感じる[注55][参30]。

I have several times when I feel “Person whom I never met before” appeared repeatedly in my dreams. I had a time when I suddenly woke up from my dream I was doing a strange posture. I feel these experiences are a sing for me to call upon to go on a journey to the unknown place [C-55] [R-30].

[24] 贈り物

年を取るほどやりたいことが出てきて、毎日幸福で、忙しい。身体にも脳にも若々しい細胞が誕生して、もう年なのに、夜の夢の中で私は翼をもった17才の恐竜として飛び回っている。すべて舞踏からの贈り物だ。

[24] Gift

I am so happy and busy every day because I have my favorite works increased year by year. In my body and in my brain young cells are born, and in my night dream I am flying as a 17 teens dinosaur with a wing. I feel everything are “Gift” from Butoh.