What is Space Dance? / スペースダンスとは?

■What is Space Dance? / スペースダンスとは?

Space Dance is a dance with a concept of “Dance & Design” which recover the amicable relationship between the body and the space. The purpose of Space Dance is creating several designs after the dances.

スペースダンスは、「ダンス & デザイン」をコンセプトとし、身体と空間との親和的関係を回復させ、ダンスの後に新しいデザインを誕生させることを目的としています。

Tetsuro Fukuhara created Space Dance on 2001 when he performed at the United Nations in New York supported by the Ministry of Foreign Affairs of Japan through his epochal experiences by the meeting with Artist, Shusaku Arakawa and the “Theory of Affordance” from 1994.

スペースダンスは、1994年に福原哲郎が美術家・荒川修作アフォーダンス理論に出会ったことを契機に、2001年のニューヨーク国連本部での公演を通して誕生しました。

The essence of Space Dance is computerize the “Amicable relationship  Body and Space, or between Body and Object” as “Tacid Knowledge“. Similarly, it is to visualize the “Lost Memory” recovered at that time as an “Image“. For this purpose we adapt the collaboration by “Dance + Architecture + Information + Design“.

スペースダンスの本質は、「身体と空間、或いは身体とモノの親和的関係」を「身体知」として情報化することです。同様に、その時に回復される「失われた記憶」を「イメージ」として可視化することです。そのために「ダンス+建築+情報+デザイン」による共同作業を採用します。

The definition of Space Dance by Tetsuro Fukuhara is like the below;

福原哲郎による「スペースダンスの定義」は次の通りです;


The body is not a tool for expressing a story, the body is a story.

身体は物語を表現するための道具ではなく、身体が物語です。


In any time the excellent dancer in the world keeps the ability to dance with a “Special dance technique to organize the body as the object“. In Space Dance we study this dance technique. Then we try to recover the memory beyond humans through our dance and we accumulate its result as the tacit knowledge about the body.

すぐれたダンサーは、いつの時代でも、「身体を客体化してダンスする特別な技術」を持っています。スペースダンスでは、この技術を学び、ダンスの動きを通じて「記憶の発掘」に挑戦し、そこで得られた成果を「身体知」として蓄積します。


Our “Feet” always are connected to the ground with one gravity. Our human in our daily life forget this fact. But when we dance with a dance technique to organize our body as the object, the relationship between our feet and the grand will be clear and we can get back a familiar feeling between the body and the earth. 

」は、地面との接触面を通じて地球に繋がっています。人は日常ではこの事実を忘れて生活していますが、身体を客体化してダンスすることで、「足」と地面の関係がよく見え、その関係は親和的になり、身体と地球の密接な関係が回復されます。


In this time when we dance together with the earth we can recognize some strange new feeling happen around the temporal lobe of “Brain“. Why? Because it is a first experience for our brain to move our body with such a strange new way. 

ダンサーが地球との密接な関係を回復してダンスする時、「」の頭頂葉や側頭葉の周辺にわずかな異変が生じることを認識できます。それは、地球と親和的に接続された身体を動かすことは「脳」にとってもはじめての体験だからです。


In order to experience for the first time, the “Brain” also needs to acquire a new power. Its experience is like a dancer exploring the universe through the earth as dancer’s “Second Body“, just as a blind person explores the ground through person’s favorite stick as “Second Body”.

はじめての体験を行うためには、「脳」も新しい力を獲得する必要があります。その体験は、まるで、盲人が愛用の杖を自分の「第2の身体」にして地面を探っていくように、ダンサーも地球を「第2の身体」にして宇宙を探っていくような体験です。


Our brain keeps all memories about all life on our earth. Because our brain into the Mother’s womb during 10 months grow up through the process of evolution of the brain from the beginning to today’s human brain. So, in our dance movements too, sometime we can find other strange movements of all life through these memories.

「脳」は、その誕生の過程で、母親の胎内に約10ヶ月存在する時に、発生時の脳から現在の人間の脳に至るまでの進化史を再現しつつ形成される為、脳にはすべての生命体の記憶が貯蔵されています。そのために、人の身体の動きにも「人の動き以外の動き」が混じっています。


So in Space Dance when we try to dance to organize our body as the object we can touch several “Forgotten Memories” sometimes with a wave motion of the internal organs, sometimes with a sound of the bone, and sometimes with an excitement of the nerve. In that time we can feel a new feeling in our brain, then under this influence we can find the unexperienced movements by chance. In short we can stimulate several “Forgotten Memories”.

スペースダンスでは、ダンサーが脳にわずかな異変を感じ、その影響でふとしたはずみにこれまで経験したことがない動きをはじめる時に、脳に貯蔵された「忘れられた記憶」に触れ、それらの記憶を刺激し、覚醒させます。


“Forgotten Memories” wake up a strong nostalgia in our mind. And this nostalgia gives new energy to us. Then we understand “New unknown movement’s world” exists behind our usual human’s movements.

「忘れられた記憶」はダンサーの心につよい郷愁の念を呼び起こし、ダンサーに新しいエネルギーを与え、人間としての「既知の動きの世界」の背後に「未知の動きの世界」が存在することを教えます。


This energy continue without the end. When we dig up “Forgotten Memories” we can organize the unexpected movements based on each memories. We shake with its freshness and we are amazed by ourselves. Then we start to talk a new story for our dance beyond the humans drama.

このエネルギーは無限です。「忘れられた記憶」を発掘したダンサーは、脳の機能を発展させ、個々の記憶に対応した「思いがけない動き」を体現し、その新鮮さにふるえ、自ら驚きます。その発掘と体現の程度により、ダンサーは「人間的な劇を超えた新しい物語」を身体をもって語りはじめます。


Usually, very soon, our human feel tired in our movements without this energy. But when we house this energy we get the lasting energy from the circulation between the body and the ground, then it arise like the growth of a “Snowball“. We never feel tired.

このエネルギーを宿したダンサーは、踊れば踊るほど、坂道を転げ落ちる雪ダルマのようにエネルギーを増幅させ、疲れることがありません。


Like that in Space Dance we dig up “Forgotten Memories” and we expand “New unknown movement’s world”, then we try to express “New unknown movement’s world” as “History of Postures Evolution with Fish, Amphibia, Quadruped Animal, Bird, Monkey, and Human“. 

スペースダンスでは、こうして「忘れられた記憶」を発掘し、それに応じた「新しい動きの世界」を展開し、この過程を魚・両生類・四足動物・鳥・サルを含む「姿勢の進化史」として表現します。


We can describe that “History of Postures Evolution” had started from a ameba without hands and feet. Then now “History of Postures Evolution” meets one peak by human with a bipedal walker.

「姿勢の進化史」は、手や足を持たないアメーバーからはじまり、現在の人間における二足歩行の形態として一つの頂点を迎えています。しかし、この頂点も、宇宙時代を迎えた今日の世界においては「一つの通過点」に過ぎません。


Why “History of Postures Evolution” is important for Space Dance? Because the purpose of Space Dance is the looking back on the past of all life, and the creation for “Future of Humans Body” as a return from its retrospection.

姿勢の進化史」として表現するのは、スペースダンスが、ヒトの起源について回想すると共に、その回想からのリターンとして、ヒトの「身体の未来」をデザインすることを目的としているからです。


Then we develop “Body-Space Model” which is necessary for the informatization of the tacid knowledge. And using this model we create a visualization of “History of Postures Evolution” as the image. And we make an information of “New unknown movement’s world”. Finally we try to create various designs through the tacid knowledge for the new body, the new object, and the new space.

そのために、スペースダンスでは、「身体知」の情報化に必要になる「身体-空間モデル」を開発し、このモデルを使用して体験される「姿勢の進化史」を映像として可視化します。さらに、ここで蓄積される「身体知~記憶の発掘による新しい動きの世界」を、身体・モノ・空間を対象としたデザインとして変換し、出力します。


Like that, in Space Dance we can create the new designs after our dance. For these works we use “Space Tube” as our needed installation.

こうして、スペースダンスでは、ダンスの後にデザインが誕生します。具体的に、「身体-空間モデル」の開発に必要なインスタレーションとして、スペースチューブを使用します。


“Space Tube” is a closed “Soft Space” using by special cloth, not an opened “Hard Space” like our modern architecture. So, in “Space Tube” the dancer’s body movements can cope to the shape of the space as the very familiar relationship. Then, in “Space Tube” we can express dancer’s  “the tacit knowledge” as the information very easy.

スペースチューブは、近代建築による「かたい空間」とは異なり、「やわらかい空間」です。そのため、スペースチューブの内部では、身体の動きと空間の形状が一対一の関係で即応するため、個々のダンサーが蓄積した「身体知」が容易に情報化の対象となります。


Then, Space Dance will be very different from usual dances, Space Dance will be just a work of “Design after Dance“.

こうして、スペースダンスとは、通常のダンスとは異なり、ダンスの後にデザインを出力することを目的とする「ダンス&デザイン」の行為となります。